Pierwszy etap rozpoczęliśmy właściwie zanim jeszcze weszliśmy do Programu, czyli realizując problematykę bezpieczeństwa ucznia w drodze do i ze szkoły, bezpieczne uczestnictwo dziecka w ruchu ulicznym jak i w środkach komunikacji miejskiej. Podczas lekcji poznawaliśmy znaki drogowe oraz odbywały się pogadanki, podczas których analizowaliśmy różne zdarzenia z udziałem pieszych jak i zmotoryzowanych. Wykorzystywaliśmy przydatny program na CD Kik uczy zasad ruchu drogowego. Na zajęciach technicznych uczniowie wykonali znaki drogowe, które następnie zaprezentowali dzieląc się na grupy wg rodzajów ( informacyjne, zakazu, nakazu).W ramach Programu ROWEROWY AUTOCHODZIK wybraliśmy się na wycieczkę w poszukiwaniu znaków drogowych. Co prawda położenie naszej szkoły i trwające od wielu miesięcy roboty drogowe nie ułatwiły nam zadania, jednak udało nam się spotkać niektóre ważniejsze znaki.
Zadanie dla rodzinki zostało wykonane dość precyzyjnie – rodziny uczniów chętnie przystąpiły do Programu i choć miejsce zamieszkania większości z nich jest poza naszym miastem, udało się wykonać ciekawe mapki „Moja droga do szkoły”. Dzieci zaprezentowały je na lekcji określając dystans drogi, znajdujące się po drodze obiekty : budowle, jeziora, lasy. Ostatnia część etapu –warsztaty- trwały 3 godziny. Uczniowie samodzielnie na lekcjach wykonali wszystkie obiekty, tworząc wspólna makietę. W trakcie konstruowania jej, sami decydowali, gdzie umieścić poszczególne budynki, na jakich ulicach, gdzie są przejścia dla pieszych, znaki drogowe, jakie pojazdy poruszają się w pobliżu szkoły i na co należy zwrócić uwagę podczas konstrukcji , aby cały ruch uliczny bezpiecznie funkcjonował. Makieta od kilku dni wykorzystywana jest w klasie do zabawy przez uczniów również z innych klas. Uczniowie dbają o nią i „konserwują.”
Pantockle z Olsztyna